مقایسه دو مدرک آزمون TOEFL و IELTS
مقایسه دو مدرک آزمون TOEFL و IELTSReviewed by مدیر سایت on Mar 28Rating: 4.0تفاوت بین آزمون تافل و آیلتس

تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد زبان انگلیسی با لهجه‌ی امریکایی می سنجد اما در آزمون آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سنجیده می شود.

امتیاز مدرک زبان یکی از شاخص های ارزیابی داوطلبین این آزمون در کنار امتیازهای پژوهشی و آموزشی یکی از فاکتورهای مهم این مرحله است. اما شاید جالب باشد بدانید که خیلی از داوطلبین این آزمون اطلاع دقیقی از مدارک معتبر دوره های زبان که در این دوره به کار این داوطلبین بیایند ندارند.

برای آمادگی آزمون زبان دکتری، می توانید ابتدا برای یکی از آزمون های زبان استاندارد آماده شوید تا علاوه بر کنکور دکتری مدرک زبان را نیز برای مصاحبه ها دارا شوید. آزمون زبان MSRT ، آزمون زبان تولیمو TOLIMO ، آزمون زبان تافل TOEFL و آزمون زبان آیلتس IELTS معتبر ترین آزمون های زبان مورد پذیرش دانشگاه ها برای مصاحبه های دکتری هستند. منابع این آزمون ها تا حد زیادی یکسان هستند و با مطالعه یک آزمون می توان برای دیگر آزمون ها هم آماده شد. تفاوت اساسی شیوه برگزاری ازمون ها است.

در مقاله به معرفی دو آزمون TOEFL و IELTS تفاوت های این دو آزمون را نیز بررسی می کنیم.

تافل و آیلتس چه هستند؟

آزمون تافل برای اولین بار در سال ۴۶۹۴ اجرا شد. این آزمون توسط سرویس سنجش تحصیلی ETS و دانشگاه پرینستون Princeton که ملیتی آمریکایی دارند طراحی و اجرا میشود. آزمون تافل توانایی درک زبان انگلیسی آمریکایی را میسنجد و از لهجه آمریکایی استفاده میکند. بنابر اعلام وبسایت رسمی ای تی اس، بیش از ۹ هزار موسسه در ۴۴۱ کشور دنیا نمره تافل را ملاک انتخاب میدانند. مجموع نمرات مهارتهای ۴ گانه تافل ۴۲۱ خواهد شد که بالاترین نمره است.

آزمون آیلتس در سال ۴۶۹۶ برای اولین بار، توسط دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار شد. آیلتس از معتبرترین و بالاترین استاندارهای بینالمللی زبان انگلیسی محسوب میشود.

این آزمون زبان انگلیسی را یک زبان بین المللی میداند بنابراین مخصوص به کشور و یا لهجه خاصی نیست. افرادی که میخواهند به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت کنند و یا کار و تحصیل داشته باشند به این مدرک ۴ درجه بندی شده و در هر یک از مهارتهای ۴ گانه یک نمره مجزا در نظر – نیاز دارند. نمره آیلتس بین ۶ گرفته میشود و معدل این نمرات تشکیل دهنده نمره نهایی فرد است. اغلب مراکز علمی و دانشگاهی نمره ۹ را مورد قبول میدانند ولی بنابر ضرورت نمرات هر یک از مهارتهای ۴ گانه را نیز مورد بررسی قرار – بین ۹ میدهند تا فرد حداقل سطح قابل قبول را داشته باشد.

برای اطلاع از قوانین هر یک از این دو آزمون و مراکز معتبر برگزاری آزمون میتوانید به سایت رسمی آن مراجعه کنید.

تافل: https://www.ets.org
آیلتس: https://www.ielts.org

آزمون تافل و آیلتس، آزمونی جهت تعیین توانایی ادراک زبان انگلیسی است بنابراین قبولی و مردودی در این آزمونها مفهومی ندارد و هر شخص با توجه به توانایی خود نمره ای را به دست خواهد آورد. برای مهاجرت و کار ملاک نمره هایی است که هر فرد کسب میکند. حداقل نمره برای مهاجرت و کار، کمتر از تحصیل در مراکز علمی است ولی برای تحصیل حدنصاب بالاتری موردقبول است. مدت اعتبار تافل و آیلتس ۲ سال است و در این مدت میبایست برای اخذ پذیرش تحصیلی و یا اقامت و کار اقدام کرد.

پاسخ به ۱۰ سوال:

1. تافل و آیلتس چه تفاوت عمده ای دارند؟

تافل آزمونی است که توانایی داوطلب را در درک و کاربرد زبان انگلیسی با لهجه‌ی امریکایی می سنجد اما در آزمون آیلتس، انگلیسی به عنوان زبان بین المللی سنجیده می شود و بنابراین به عنوان مثال، در قسمت سنجش مهارت شنیدن از لهجه های مختلف انگلیسی استفاده می شود و نه فقط یک لهجه خاص.

2. آیا این آزمون ها فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است؟

در بیشتر موارد بلی، اما برای موارد دیگری مانند مهاجرت به کشورهای کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است و برای دریافت بورسیه های تحصیلی، استخدام در مراکز دولتی و یا شرکت های بازرگانی ممکن است کسب حد نصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود.

3. آیا تافل فقط برای ورورد به دانشگاه های آمریکا معتبر است؟

خیر. بنا به وب سایت رسمی ای. تی. اس، (ETS)  شش هزار موسسه در ۱۱۰ کشور دنیا و تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، و فارغ التحصیلی نمرات تافل را ملاک قرار می دهند. سایت رسمی ایلتس هم آمار و ارقام مشابهی را در خصوص مقبولیت آیلتس ذکر می کند.

4. اعتبار آزمون ها چه مدت است؟

نتایج هر کدام از آزمون های ایلتس و تافل به مدت دو سال اعتبار دارند.

5. آزمون آیلتس چند نوع است؟

این آزمون در دو نوع مختلف موجود می‌باشد:
آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training)
افرادی که قصد تکمیل تحصیلات خود در دانشگاههای انگلیسی زبان را دارند (کارشناسی به بالا) باید از نوع آکادمیک این آزمون، و افرادی که به منظور گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای، اخذ دیپلم، کار و یا اقامت قصد سفـر به کشورهـای انگلیسی زبان را دارند، می‌توانند از نوع عمومی این آزمون استفاده کنند.

6. آیا آزمون تافل هم دارای انواع مختلف است؟

بلی، اما تفاوت آزمون های تافل بیشتر در نحوه برگزاری آن هاست. ابتدا آزمون تافل به صورت کاغذی (PBT) بود و داوطلبان جواب پرسش ها را با مداد روی روی پاسخنامه علامت می زدند. با پیشرفت تکنولوژی، تافل به صورت کامپیوتری (CBT) هم رایج شد. اما امروز فقط به صورت های کاغذی (PBT) و اینترنتی (IBT) برگزار می شود. مقیاس نمره در هر کدام از این آزمون‌ها متفاوت است.

7. سیستم نمره دهى و نتایج  IELTS چگونه است؟

نتایج حدود ۲ هفته بعد از امتحان اعلام مى شود. فرم اعلام نتایج شامل ۵ نمره متفاوت است (۴ نمره مربوط به هریک از ۴ بخش آزمون است و یک نمره کل که معدل آن ۴ نمره است). امتیاز نمرات امتحان IELTS از ۱ تا ۹ را شامل مى شود.

امتیاز ۱ به مفهوم آن است که داوطلب شرکت کننده فاقد توانمندى استفاده از زبان انگلیسى می باشد و امتیاز ۹ به مفهوم آن است که داوطلب داراى توانمندى بکارگیرى زبان همانند یک فرد انگلیسى زبان تحصیلکرده است.

هریک از مهارتهاى چهارگانه بطور جداگانه از ۱ تا ۹ امتیاز دهى شده و در نهایت معدل از ۴ مهارت فوق محاسبه و اعلام مى شود.

8. امکان تقاضای تجدید نظر وجود دارد؟

شرکت‌کنندگان در امتحان آیلتس این فرصت را دارند تا به بخشی یا تمام نمرات کارنامه خود اعتراض کنند. برای این کار لازم است تا در فاصله یک ماه بعد از تاریخ چاپ کارنامه فرم تقاضای تجدید نظر را پر کرده و همراه با اصل کارنامه خود٬ به دفتر امتحان آیلتس ارسال کنند.

هزینه رسیدگی به اعتراض٬ چه به بخشی از نمرات یا همه آنها٬ ۸۴۰۰۰۰ ریال است که در صورتی که نمره شرکت‌کننده در امتحان بیشتر شود٬ به طور کامل به شرکت‌کننده برگردانده خواهد شد. در صورت افزایش نمره کارنامه جدیدی برای داوطلب صادر می شود.

9. قیمت‌ها چقدر است؟

برای ثبت نام در آزمون تافل از طریق سایت ets که هزینه آن به دلار تعیین شده باید پرداخت شود . که شما می توانید پرداخت دلاری این سایت از طریق پر کردن فرم ثبت نام آزمون تافل در سایت ما اقدام نمائید و معادل مبلغ ریالی به ما میدهید. همچنین برای ثبت نام آیلتس

10. متولی برگزاری آزمون‌های آیلتس و تافل در ایران کیست؟

از اولین مراکز برگزاری آزمون تافل می توان به سازمان سنجش کشور واقع در شهر تهران اشاره کرد که قابلیت برگزاری آزمون برای ۸۰ نفر در هر نوبت را با امکانات مناسبی دارد. آدرس این مرکز در تهران واقع در خیابان کریمخان می باشد و برای ثبت نام آزمون تافل در این مرکز می بایست مرکز NOET را به هنگام ثبت نام اینترنتی انتخاب نمایید.

از دیگر مراکز برگزاری آزمون تافل موسسه فرهنگی علامه سخن  در تهران می باشد که واقع در محدوده میدان ونک تهران می باشد و ظرفیت برگزاری آزمون برای ۲۰ نفر را در هر نوبت دارد.

از دیگر مراکز برگزاری آزمون تافل در تهران مرکز آزمون تافل امیر بهادر می باشد که در محدوده میدان ولیعصر تهران می باشد. این مرکز ظرفیت برگزاری آزمون برای ۱۰۰ نفر در هر نوبت را دارد.

دانشگاه اصفهان واقع در حوالی میدان آزادی این شهر از دیگر مراکز برگزاری آزمون تافل در ایران می باشد.

دانشگاه شیراز واقع در حوالی میدان ارم این شهر نیز از دیگر مراکز مجاز برگزار کننده آزمون تافل در ایران می باشد.

دانشگاه تبریز واقع در خیابان دانشگاه این شهر نیز یکی دیگر از مراکز برگزاری کننده آزمون تافل برای هموطنانمان می باشد.

آزمون تافل TOEFL ibt همچنین در شهر های آمل ، جیرفت ، ارومیه ، و زنجان نیز برگزار می شود .

سه مرکز متولی آزمون‌های آیلتس در تهران هستند؛ مرکز عصر دین و دانش (http://ieltsadd.ir )، مرکز تهران آیلتس (http://www.ieltstehran.com ) و دانشگاه آزاد اسلامی (http://ielts.iauset.com ).