کسب درآمد دلاری از سایت های شرکت Envato
کسب درآمد دلاری از سایت های شرکت EnvatoReviewed by مدیر سایت on Jun 2Rating: 5.0کسب درآمد دلاری از سایت های شرکت envatoفروش قالب سایت در تم فارست و کسب درآمد دلاری

nvato (بخوانید اِنوادو) شرکتی استرالیایی ست که از سال ۲۰۰۶ شروع به فعالیت کرد. این وب سایت ها متعلق به این شرکت هستند:

بازارهای Envato: محل خرید و فروش محصولات دیجیتال شامل قالب های وب، عکس، موسیقی و صدا، ویدئو و غیره؛ با ۴٫۸ میلیون محصول و ۳٫۴ میلیون نفر عضو.

ThemeForest: قالب های وب. قالب های سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس، قالب های HTML، قالب های فرمت PSD و … .

ThemeForest پردرآمد ترین وب سایت این مجموعه و پرفروش ترین بازار قالب های وردپرس است. فروش این وب سایت از پنج سال گذشته تا کنون بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. در حال حاضر فروش روزانه این وب سایت بیش از ۲۲۰ هزار دلار است. پرفروش ترین محصول در این بازار یک قالب وردپرس به نام Avada ست که تاکنون نزدیک به ۳ میلیون دلار فروش داشته است. جالب اینجاست که فارسی شده همین قالب آوادا در ایران جز پرفروش ترین قالب ها بوده است .  مجموع درآمد متوسط ماهانه ۲ نفری که این قالب را ساخته اند (و فقط همین یک قالب را ساخته اند!) از ۱۸ ماه پیش تاکنون ۱۱۵ هزار دلار بوده (بعد از کسر سهم Envato). ماهی ۳۵۰ میلیون تومان!

شایان ذکر هست مشابه تم فارست در ایران وجود دارد که قالب های تم فارست فارسی کرده و برای فروش میگذارند و بعضی ها از صفر طراحی کرده و برای فروش میگذارند. از جمله این سایت می توان به سایت راست چین اشاره کرد.

CodeCanyon: اسکریپ های متنوع PHP، جاوااسکریپت، افزونه (پلاگین) های وردپرس و … . 

GraphicRiver: تصاویر گرافیکی، Mockup های فوتوشاپ، قالب های مناسب پرینت یا ارائه مطلب، المان های وب مثل دکمه و فرم و … . پاتوق گرافیست ها!

VideoHive: محصولات ویدئویی. مثل فایل های افترافکت و …

PhotoDune: عکس.

ActiveDen: محصولات پیش ساخته فلش. قبلا با نام FlashDen شناخته می شد (تاسیس در ۲۰۰۶) و اولین سایت شرکت Envato بود که به پیشرفت این شرکت کمک کرد، اما حالا با افول فلش و کاهش حمایت از آن، این سایت هم همین روزهاست که خبر تعطیلی اش برسد…

۳dOcean: مدل های سه بعدی پیش ساخته و …

AudioJungle: موسیقی، صدا، جلوه های صوتی.

Microlancer: پلی بین کارفرما و پیمانکار محصولات دیجیتال. از طراحی وب گرفته تا عکاسی، طراحی لوگو، یا حتی ادیت عکس.

Tutsplus: کتابخانه دوره ها، کتب و مقالات آموزشی در زمینه تولید محصولات دیجیتال.

Creattica: ویترینی برای نمایش آثار طراحان، عکاسان و هنرمندان.

AppStorm: نقد (Review) اپلیکیشن های وب، آیفون، آیپد، مک، اندروید، ویندوز. ۱۵ دی ۹۲ مدیرعامل شرکت Envato در نوشته ای اعلام کرد که این وب سایت به کار خود خاتمه داده و دیگر بروزرسانی نخواهد شد.

Envato-Marketplaces

همانطور که می بینید، بیشتر این وب سایت ها پلی میان تولید کننده محصولات دیجیتال و مصرف کننده هستند.

در ادامه در باره بازارها می خواهیم صحبت کنیم؛ بخصوص بازارهای ThemeForest و CodeCanyon.

سیستم کار این بازارها به اینگونه است که تولید کننده محصول (طراح، برنامه نویس، …) محصول خود را به وب سایت مربوطه ارسال می کند، سپس فردی تحت استخدام شرکت Envato مسئولیت بررسی این محصول را بعهده می گیرد. اگر محصول ارسال شده کیفیت خوبی نداشته باشد، کپی رایت را رعایت نکرده باشد، تکراری باشد و … رد می شود. این رد کردن ممکن است رد کامل باشد، بدین معنی که می گویند این محصول شما اصلا مناسب اینجا نیست و این حرف ها. یک ایمیل Send2All ای هم برایتان می فرستند! یا اینکه می گویند محصول شما این ایرادها را دارد، آنها را برطرف کنید و دوباره ارسال کنید. این سیستم بررسی و تایید محصول خالی از اشکال نیست. بخصوص بدلیل اینکه تعداد بررسی کنندگان کم است. اما همین سیستم توانسته سطح کیفی محصولات تمام بازارهای Envato را بسیار بالاتر از بازارهای مشابه ببرد.

این بررسی کننده قیمتی هم برای محصول در نظر می گیرد. این قیمت برای یک قالب وردپرس به طور متوسط ۴۰-۵۰ دلار است. البته این قیمت License معمولی است. یک License گران تر هم می توانید برای محصولتان به فروش بگذارید که تنها فرقش این است که خریدار می تواند بابت استفاده مشتریانش از محصول شما از آنها پول اخذ کند. قیمت این License در بازار ThemeForest پنجاه برابر License معمولی است، ولی در CodeCanyon معمولا ۵ برابر است.

پس از تایید، محصول در آن وب سایت به نمایش در می آید و خریداران از طریق صفحه اصلی سایت، یا جستجو، یا مشاهده دسته مربوطه محصول شما را پیدا می کنند. با خرید محصول، Envato درصدی بین ۳۰ تا ۵۰ بعنوان کارمزد برمی دارد، و بقیه اش را به شما می دهد (در ابتدا ۵۰%، هرچه فروشتان بالا رود کمتر، تا مجموع فروش هایتان به ۷۵ هزار دلار برسد، که درصد به ۳۰ رسیده و ثابت می شود). واریز به حسابتان هم از طرق مختلفی از جمله Paypal و Swift صورت می گیرد، که برای ایرانی ها کمی مشکل زاست. اما راه حل دارد. یکی از راه حل های استفاده از کارگزاری های که این موارد در اختیار دارند. گروه ارزان سفر مفتخر است در این عرصه پیشتاز بوده است.

در ThemeForest و CodeCanyon عده بسیار کمی تولید کننده ایرانی هست. همان عده کم هم از ترس تحریم ها و بدنامی بین المللی هیچ کدام جرات ندارند کشور خود را ایران اعلام کنند، که البته حق هم دارند. در اینترنت که جستجو کنید، در فروم ها می بینید برخی ایرانیان اعلام کرده اند که مشغول ساخت آیتم برای این بازارها هستند، اما معلوم نیست که آیا موفق می شوند آیتم خود را وارد این بازارها کنند یا خیر.

بعضی از بازارهای Envato فروش چندانی ندارند. اما بازار ThemeForest و تا حدی CodeCanyon بسیار موفق هستند. به همین دلیل، اگر تخصصی در زمینه برنامه نویسی یا طراحی وب دارید، و در ایران زندگی می کنید، ممکن است بتوانید از طریق فروش محصول در این بازارها به درآمد دلاری بسیار خوبی دست پیدا کنید. نزدیک به دو سوم (۶۲%) محصولات در ThemeForest بیش از ۱۰۰۰ دلار فروش داشته اند. حدود یک پنجم (۱۸%) بیش از ۱۰۰۰۰ دلار، و ۱٫۴% هم بیش از صد هزار دلار. روزانه ۲۱ قالب جدید وارد ThemeForest می شوند، که اگر قالبی از کیفیت نسبی بالاتر برخوردار باشد، به سرعت چند فروش پیدا می کند و امتیاز بالا می گیرد، امتیاز بالا و نظرات مثبت که گرفت بیشتر فروش می کند و اگر بتواند در پایان هفته به لیست آیتم های پرفروش هفته گذشته وارد شود، احتمالا فروش خوبی کسب خواهد کرد.

از ابتدا سال 2016 ( به شمسی سال 94 ) Envato در آمریکا خودش را ثبت کرد و باید از قوانین آمریکا تبعیت کند. یکی از مهمترین جنبه های این کار، فروشندگان در این مارکت از این به بعد باید درصدی بین ۰ تا ۳۰ درصد فروش به آمریکایی ها رو (البته بعد از کسر برخی fee ها) بعنوان مالیات بدن به آمریکا (این کار رو انوادو خودش انجام میدهد). این درصد برای برخی کشورها از جمله کانادا صفر هست.

با ثبت Envato در آمریکا قوانین مربوط به تحریم ها علیه ایران پیاده کرد. با آی پی ایران دیگر این سایت باز نمی شود به صفحه ای منتقل می شوید که نشان میدهد متاسفانه شما حق دسترسی به این سایت رو ندارید. و حق خرید یا فروش در این مارکت هم ندارید. اگر فروشنده هستید هم اعلام کرده که اگر در یکی از این کشورها هستید اعلام کنید تا همه پولتون رو به حساب بانکی تون بریزیم و حسابتون در انوادو رو ببندیم.

اگر سوالی دارید یا توضیح بیشتر می خواهید می توانید یک نظر بنویسید، تا ما پاسخگو نظرات شما باشیم.